google-site-verification: google2594e9e0f9571010.htmlgoogle-site-verification: آموزش رانندگی فوق حرفه ای وفوق تخصصی بین المللی مهندس رامتین کریمی با بیش از 20 سال سابقه درخشان - قوانین عجیب وغریب رانندگی درکشورهای جهان


جهت عضویت و پیوستن به کانال آموزش رانندگی فوق حرفه ای وفوق تخصصی بین المللی مهندس رامتین کریمی برروی لوگووتصویربالا کلیک کنید.

https://telegram.me/ramtinkarimi

ramtinkarimi@

irandriving.ir

قوانین عجیب وغریب رانندگی درکشورهای جهان
قوانین، لازمه جوامع بشری محسوب می‌شوند. فلسفه وجودی آنها معمولاً امنیت انسان‌ها و دور نگه داشتن آنها از خطر است.
این قوانین در کشورهای مختلف شکل‌ها و قالب‌های متنوعی دارد که برخی از آن‌ها در تعارض با قوانین مرسوم در عموم کشورهاست و باید پیش از سفر به کشور مورد نظر ، قوانین جهانگردی آن کشور را آموزش دید .
برخی از این قوانین به این ترتیب است:
در روزهای آفتابی هم با نور بالا حرکت کنید.
در کشورهای دانمارک و جمهوری چک، بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی، رانندگان حتی در روزهای آفتابی نیز ملزم به استفاده از نور بالا در هنگام رانندگی هستند. اگر چه در نگاه نخست این قانون کمی عجیب به نظر می‌رسد اما با توجه به دلایل آن، آنچنان هم غیرمنطقی نیست. مطالعات نشان داده است هنگامی که برخی از اتومبیل‌ها از نور بالا استفاده می‌کنند،‌ سایر رانندگان حواس خود را به وسایل نقلیه اطراف بیشتر جمع می‌کنند، بدین‌ ترتیب آمار تصادفات کاهش می‌یابد.
در اتوبان نایستید و راه نروید.
در آلمان یکی از جرایم سنگین راهنمایی رانندگی، بنزین تمام کردن در بزرگراه‌ها است، و به تبع آن حرکت کردن با پای پیاده نیز جریمه دیگری محسوب می‌شود. بنابر این چنانچه در بزرگراه‌های آلمان بنزین اتومبیلتان تمام شد،‌ منتظر جریمه‌ای 100 دلاری باشید، همچنین چنانچه به این دلیل مجبور به قدم زدن در سطح اتوبان شدید، 100 دلار جریمه دیگر را نیز آماده کنید، از این رو به تمام رانندگان توصیه می‌شود قبل از ورود به بزرگراه‌ها درجه بنزین اتومبیل خود را به دقت چک کنند.

با اتومبیل آلوده رانندگی نکنید.
مشاهده هر گونه آلودگی روی سطح اتومبیل‌ها در شهر مسکو روسیه باعث جریمه شدن توأم راننده و خودرو می‌شود. اما در این میان نبودن قانون مشخص در خصوص تعیین میزان آلودگی غیرمجاز روی خودروها،‌ یکی از معضلات راهنمایی و رانندگی مسکو به شمار می‌رود. هنوز به درستی تعیین نشده است چه مقدار آلودگی روی خودرو سبب جریمه‌هایی گران قیمت تا 100 دلار خواهد شد.

بدون پیراهن نرانید.
سواحل گرم تایلند این انگیزه را برای موتور سواران و اتومبیل‌داران به وجود می‌آورد تا برای فرار از هوای دم کرده استوایی، لباس‌های خود را بیرون ‌آورند. اما باید مواظب بود زیرا هزینه آن جریمه‌ای 10 دلاری است.

قوانین راهنمایی و رانندگی در امریکا

هر فردی یک پرونده دارد که سوابق اعتباری وی در آن ثبت شده است. و یکی از مهمترین منابع تکمیل این پرونده تخلفات راهنمایی و رانندگی است. با هر تخلف رانندگی علاوه بر اینکه فرد با هزینه بسیار بالایی را بپردازد که بسته به نوع تخلف متفاوت است (جریمه عبور از چراغ قرمز 500 دلار, تخلف سرعت از 150 تا 500 دلار و ...) این تخلف در پرونده وی ثبت میشود. اولین جایی که این تخلف خودش را به رخ میکشد زمانی است که شما بخواهید بیمه اتومبیلتان را تمدید کنید. به ازای هر تخلف در پرونده ماهانه حدود 30 دلار به پول بیمه شما افزوده می شود.
اگر بخواهید از بانک وام بگیرید، سود وامی که به شما تعلق میگیرد افزایش چشم گیری پیدا میکند (اینجا بهره بانکی اصلا عدد ثابتی نیست و با توجه به اعتبار وام گیرنده تغییر پیدا میکند. به عنوان مثال در شرایط یکسان ممکن است به کسی وامی با بهره 4 درصد بدهند و به فرد دیگر به علت اعتبار و سوابق، همان وام را با بهره 20 درصد بدهند و این امر کاملا پذیرفته شده است.)
در مواردی که تخلف از نظر پلیس خطرناک تشخیص داده شود (که این امر تعریف دقیق برای خودش دارد) ممکن است فرد را به زندان بیاندازند. به عنوان مثال در ایالت اریزونا کسی که با سرعت بالای 85 مایل رانندگی کند علاوه بر پرداخت جریمه مالی سنگین و ثبت در پرونده و لغو موقت گواهینامه رانندگی، زندانی خواهد شد.
تمامی جریمه ها باید در کمتر از یک ماه پرداخت شود در غیر این صورت برای فرد دادگاه تشکیل می شود.
علاوه بر رانندگان اتومبیل ها افراد پیاده و دوچرخه سوار هم جریمه میشوند. عدم عبور از محل خط کشی شده جریمه ای حدود 130 دلار برای عابر پیاده دارد.
دوچرخه سواری با دوچرخه بدون چراغ در شب، 150 دلار جریمه می شود.
خلاصه اینکه به علت هزینه های بسیار بالای ارتکاب جرایم رانندگی و عواقب وحشتناک ان، معمولا مردم قوانین را به خوبی رعایت میکنند. پلیس هم به شدت با هر تخلفی برخورد میکند. تقریبا همه جا دروبین نصب شده و از تخلفات عکس گرفته شده و بعد از یک هفته برای راننده ارسال میشود. به همین علت کسی نمیتواند منکر انجام تخلف شود.
یک نکته جالب دیگر هم اینکه، اگر فرد در دو سال گذشته تخلف نکرده باشد و تنها یک تخلف در دو سال داشته باشد میتواند در صورتی که تخلف، خطرناک نباشد با پرداخت هزینه کلاس (حدود 180 دلار) در کلاس آموزشی که به این منظور تشکیل میشود شرکت کند و تخلف مربوطه در پرونده وی ثبت نشود.
نکته مهم اینکه، اینجا تخلف رانندگی جرم محسوب میشود و اجتماع با فرد خلافکار همانند یک مجرم برخورد می کند. برخلاف انچه بسیاری از ما در ایران سرعت بالا یا سایر تخلفات رانندگی را نشانه شجاعت و مایه غرور میدانیم و در بسیاری از موارد با سربلندی ان را برای دیگران تعریف میکنیم.
با توجه به سخت گیری بسیار زیاد پلیس و رعایت قوانین توسط مردم، آمار تلفات جاده ای امریکا به شدت پایین است و این در حالی است که تعداد اتومبیل ها در این کشور بسیار بالاست و تقریبا تمامی افراد بالای 20 سال حداقل یک اتومبیل دارند (در حال حاضر حدود 247 میلیون اتومبیل در آمریکا وجود دارد). البته استاندارد و بی نقص بودن اتومبیل و جاده ها هم در پایین بودن امار تلفات و تصادفات جاده ای بی تاثیر نیست.
و در پایان؛
1- آموزشهای کامل و فرهنگ سازی مناسب در جامعه در مورد امور ترافیکی و امد و شد ارائه میشود.
2- قوانین بصورت کامل برای همه تشریح می شود. مبلغ جرایم رانندگی و سایر امور مربوط به انها بصورت کامل در دفترچه های مربوط به امتحان گواهینامه اورده شده است.
3- خیابانها کاملا استاندارد است و معمولا نمیتوان مشکلی در خیابان پیدا کرد.
4- اتومبیلها مجهز هستند و معمولا مشکلی ندارند.
5- در صورت نیاز به تعمیرات جاده ها یا وقوع تصادف در جاده از مسافتهای طولانی قبل از محل مربوطه علایم هشدار دهنده نصب شده است. در مورد تعمیرات خیلی از اوقات از یک ماه قبل با نصب علایم در محل مربوطه اطلاع رسانی صورت میگیرد.
6- رانندگان دیگر معمولا خوب رانندگی میکنند، کسی جلوی شما نمی پیچد، کسی بوق نمیزند، کسی وسط خیابان قدم نمیزند و در یک کلام کسی هنگام رانندگی برای شما مشکل ایجاد نمی کند.
7- وقتی همه شرایط فوق فراهم شد؛ اگر شما تخلف رانندگی داشته باشید به شدت با شما برخورد میشود. به هیچ عنوان کوتاه نمی آیند و در شرایط تخلفات خطرناک بدترین بلاها رو بر سر فرد متخلف می آورند.

نحوه گرفتن گواهینامه رانندگی در سوئد

گرفتن گواهینامه در سوئد دشوار، وقت‌گیر و‌گران است و شرایط آن روز‌به‌روز دشوارتر می‌شود به طوری که درصد جوانان بین ١٨ تا ٢٢ سال که گواهینامه رانندگی دارند از ۵٠درصد در دهه 80 اکنون به ٢۵درصد رسیده است و جوانان ترجیح می‌هند از وسایل نقلیه عمومی یا دوچرخه که در سوئد فراگیر هستند، استفاده کنند. طبق آمار تصادفات رانندگی در سوئد، پرخطر‌ترین رانندگان، مردان جوان ١٨-24 ساله هستند. دشواری روزافزون گرفتن گواهینامه به‌تدریج باعث شده که این جوانان پرشور و شر و خطرساز مجبور شوند چند سالی این کار را به تاخیر بیندازند و شاید این تاخیر باعث می‌شود این افراد زمانی پشت رل بنشینند که از پختگی بیشتر شخصیتی و روانی برخوردار شده‌اند.

برای برآوردی از روند و هزینه گرفتن گواهینامه در سوئد، آن را به صورت کوتاه بیان می‌کنم. این مراحل مربوط به گواهینامه‌ای است که در ایران پایه دو و در سوئد گواهینامه B یعنی رانندگی با اتومبیل شخصی نامیده می‌شود. قیمت‌ها به کرون سوئد است و هر کرون در زمان نگارش این مطلب تقریبا معادل ٢٠٠ تومان است. اولین مرحله برای شروع روند گرفتن گواهینامه، پر کردن درخواست مجوز اخذ گواهینامه در سایت اداره حمل‌و‌نقل سوئد است که پنج روز بعد آن را در خانه دریافت می‌کنید با گرفتن این مجوز شما اجازه دارید آموزش رانندگی ببینید.

این مجوز از تاریخ صدور چهار سال اعتبار و ٢٢٠ کرون هزینه دارد. در صورت اتمام اعتبار این مجوز شما دیگر اجازه ندارید حتی با حضور مربی پشت رل بنشینید تا زمانی که دوباره با پرداخت هزینه این مجوز را دریافت کنید. در صورتی که بخواهید می‌توانید با در دست داشتن مجوز اخذ گواهینامه به آموزشگاه رفته و معاینه چشم را آنجا انجام می‌دهید.

هزینه معاینه صد کرون است. آموزش رانندگی می‌تواند با خودرو آموزشگاه‌های رانندگی و مربی حرفه‌ای یا با استفاده از اتومبیل شخصی و توسط والدین یا دوستان باشد که در صورت دوم، مربی خصوصی‌تان باید قبل از شروع آموزش، توسط سازمان حمل‌و‌نقل تایید شود. مربی خصوصی شما (اعضای خانواده یا دوست) باید حداقل ٢۴ ساله بوده، حداقل پنج سال گواهینامه رانندگی معتبر صادره از یکی از کشور‌های اتحادیه اروپا داشته و دوره آموزشی مربیگری را گذرانده باشد و در سه سال اخیر به دلیل تخلف رانندگی گواهینامه‌اش توسط پلیس ضبط نشده باشد.

برای تایید، ابتدا باید مربی در سایت این سازمان درخواست مجوز کند که هزینه این درخواست ١٧٠ کرون است سپس شما به اتفاق مربی‌تان باید یک کلاس آموزشی5/3ساعته را در آموزشگاه رانندگی بگذرانید. هزینه این کلاس ٣٧۵ کرون برای هر نفر است. این مبلغ شامل کتاب و بروشور مخصوص مربیگری برای یک نفر است. پس از گذراندن این کلاس، مربی شما گواهی مربیگری برای آموزش شخص شما را دریافت می‌کند که اعتبار آن پنج سال است.

همزمان، باید در یک کلاس سه‌ساعته شناخت عوامل خطر «ریسک مرحله١» شرکت کنید که شامل مطالب تئوری و نمایش فیلم است. فیلم‌های نشان داده‌شده برای من بسیار تکان‌دهنده و تاثیرگذار بودند.
شرکت در کلاس «ریسک مرحله ١» صرف‌نظر از اینکه تئوری را در آموزشگاه گذرانده باشید یا خودتان در منزل خوانده باشید اجباری و هزینه آن۶۵٠ کرون است. هنگامی که قسمت اعظم آموزش عملی رانندگی را نیز پشت سر گذاشتید و مربی تشخیص داد که شما به اندازه لازم مسلط هستید. باید در مرحله دوم شناخت عوامل خطر (ریسک مرحله ٢) شرکت کنید. این مرحله عملی است و نام دیگر آن «مسیر لغزنده» است. در این مرحله شما و سه نفر دیگر به همراه یک مربی با یک خودرو به محلی مخصوص همین کار که در یکی از شهر‌های اطراف ساخته شده است می‌روید و در طول مسیر دو نفر به نوبت رانندگی کرده و سبقت گرفتن به روش درست را در مسیر رفت آموزش می‌بینند.
در محل، پس از شرح کوتاه مراحل کار برای اولین بار اجازه می‌یابید به تنهایی رانندگی کنید و به هر نفر یک خودرو داده می‌شود که با رادیو با مربی که در اتاق فرمان ایستاده مرتبط است و شما با دستورات مربی با سرعت‌های مختلف در پیست رانندگی می‌کنید و ترمز ناگهانی می‌گیرید و طول خط ترمز را با سرعت‌های مختلف (که بار‌ها در تئوری آن را محاسبه کرده‌اید) در عمل می‌بینید. علایم نصب شده، طول خط ترمز را در سرعت‌های مختلف به خوبی نشان می‌دهند و تشخیص این مطلب که افزایش سرعت از 30 به 90 کیلومتر در ساعت، خط ترمز را نه سه برابر که ٩ برابر افزایش می‌دهد، کاملا ملموس می‌شود. همین کار در مسیری که با روغن کاملا لغزنده شده تکرار می‌شود تا شما ببینید که در جاده لغزنده، سرعت، همه چیز را از کنترل خارج می‌کند. کنترل خودرو در پیچ‌‌های لغزنده شده با روغن و سراشیبی‌های تند با دید کم، از دیگر آموزه‌های این دوره است.
شاید فکر کنید این آموزش‌ها فقط در شرایط آب و هوایی سوئد کاربرد دارند، ولی این‌طور نیست و شما در شرایط اقلیمی ایران نیز به این آموزش نیاز دارید. سپس از خودرویی بازدید می‌کنید که با برخورد با گوزن غول‌پیکر درهم پیچیده شده و گوزن تاکسی درمی ‌شده، برای عبرت شما با تمام قامت روی سقف و جلو خودرو جا خوش کرده است.

برای حسن ختام در صورتی که بخواهید، می‌توانید در خودرویی که حول یک محور می‌گردد، بنشینید و وارونه شدن خودرو در اثر تصادف و نحوه آزاد کردن خود را تجربه کنید و از اینکه لحظاتی که به صورت آویزان زیر کمربند در خودروی وارونه قرار داشتید و به نظرتان بسیار طولانی رسیده تنها چند ثانیه بوده است، شگفت‌زده شوید. در مسیر بازگشت به آموزشگاه، روش درست سبقت گرفتن، توسط دو نفر دیگرتان تمرین می‌شود. آموزش «ریسک مرحله ٢»‌ اجباری و هزینه آن دوهزارو۵۵٠ کرون است. در صورت موفقیت در تمام این مراحل و در صورتی که مربی‌تان تشخیص داد که آماده‌اید، اکنون می‌توانید در آزمون نهایی شرکت کنید. آموزشگاه آزمون را برای شما رزرو می‌کند. در صورتی که با آموزشگاه ارتباط نداشته‌اید، می‌توانید خودتان به صورت آنلاین وقت بگیرید.
برای آزمون به سازمان ترافیک رفته و با کارت شناسایی عکس‌دار خود را معرفی می‌کنید و با پرداخت٨٠ کرون با دستگاه اتوماتیک برای گواهینامه عکس می‌گیرید. شما باید آزمون تئوری و عملی را در یک یا دو روز پی‌درپی بدهید. اگر در یک امتحان رد و در دیگری قبول شوید باید آزمون دیگر را قبل از دو ماه تکرار کنید و اگر دوباره رد شدید باید هر دو آزمون را با پرداخت هزینه تکرار کنید. آزمون تئوری به مدت۵٠ دقیقه با رایانه انجام می‌گیرد و شما باید به ۶۵ سوال پاسخ دهید.

پنج سوال آزمایشی هم هست که تاثیری در امتحان ندارد. از این تعداد باید دست‌کم به ۵٢ سوال (٨٠درصد) پاسخ درست بدهید. اگر به زبان سوئدی مسلط نیستید، می‌توانید به زبان مادری‌تان امتحان دهید. یا حتی درخواست کنید که مترجم در اختیارتان بگذارند.
نتیجه آزمون را بلافاصله دریافت می‌کنید. برای آزمون عملی اگر بخواهید با خودرو آموزشگاه که با آن آموزش دیده‌اید و به آن عادت دارید امتحان دهید باید ١١٠٠ کرون تنها برای امانت گرفتن خودرو به آموزشگاه بپردازید و همراه با مربی‌تان به سازمان ترافیک، محل امتحان بروید. این مبلغ شامل ۴٠ دقیقه تمرین نهایی با مربی‌تان نیز می‌شود.

امتحان عملی ۴۵ دقیقه است و دربرگیرنده چهار بخش است.

1- شناخت خودرو و انجام مانور‌های مختلف

2- محیط‌زیست و راندن با کمترین مصرف سوخت

3- شناخت و پیروی از قوانین

4- رعایت ایمنی و نحوه رفتار.

هر یک از چهار بخش فوق دارای زیرگروه‌هایی هستند که به صورت یک چک‌لیست در دست ممتحن است. آزمون با کنترل ایمنی خودرو و سپس رانندگی در شهر و انجام مانور‌های مختلف آغاز شده. توجه به قوانین، احترام به دیگران و هماهنگی با سایر رانندگان، نگهداری حاشیه امن در رانندگی، آمادگی برای واکنش سریع، راندن زیست‌محیطی و در خارج شهر و بزرگراه همچنین رعایت قوانین ورود و خروج درست به بزرگراه و تنظیم سرعت و... قسمتی از چک‌لیست ممتحن شما را تشکیل می‌دهد.
اگرچه رانندگی در جاده‌های بین‌شهری به نظر آسان‌تر از رانندگی در ترافیک شلوغ شهر می‌رسد، به دلیل آنکه سرعت مجاز در این جاده‌ها بالاتر است، اغلب تصادفات منجر به مرگ و معلولیت در این جاده‌ها رخ می‌دهد به همین دلیل قسمت بزرگی از آموزش رانندگی شما در خارج شهر و ٧۵درصد آزمون عملی نیز مربوط به رانندگی در جاده‌های بین شهری است. وقتی در پایان، به سازمان ترافیک بازگشتید و خودرو را پارک کردید، ممتحن به شما می‌گوید که قبول یا رد شده‌اید. در صورت قبولی، به شرطی که قبلا آزمون تئوری را هم قبول شده باشید، همان لحظه به شما برگه‌ای داده می‌شود که تا یک سال به‌عنوان گواهینامه معتبر است. با گرفتن این برگه قند توی دل‌تان آب می‌شود و سبک‌بال از خودرو بیرون pمی‌پرید. مواظب باشید از شادی آنقدر بی‌اختیار نشوید که زیر ماشین‌های عبوری بروید!
هزینه امتحان عملی ٧٠٠ کرون و هزینه استفاده از خودرو اداره راه ۴٠٠ کرون و جمعا ١١٠٠ کرون است که به سازمان ترافیک پرداخت می‌شود. گواهینامه اصلی را هم که چند روز بعد صادر می‌شود از پست تحویل می‌گیرید. هزینه صدور گواهینامه ١۵٠ کرون است که به سازمان حمل و نقل پرداخت می‌کنید. مبارک باشد حالا می‌توانید نفس راحتی بکشید ولی تا یک سال این گواهینامه آزمایشی است. بعد از آن هم مراقب باشید که با برخی خطا‌ها گواهینامه شما مصادره می‌شود و ناچارید هر دو امتحان را تکرار کنید.
با یک حساب سرانگشتی می‌توان دید که اگر بدون ارتباط با آموزشگاه و حتی یک ساعت آموزش آموزشگاهی، گواهینامه بگیرید و مرتبه اول قبول شوید (اگر آموزش آموزشگاهی نگرفته باشید احتمالش کم است بار اول قبول شوید) حدود هفت‌هزار کرون و اگر تئوری و عملی را با آموزشگاه کار کنید و تنها 10 جلسه از جلسات آموزش رانندگی آموزشگاه استفاده کنید حدود 13هزار کرون هزینه می‌کنید. البته هزینه‌ها در شهر‌های مختلف متفاوت است ولی تفاوت خیلی زیاد نیست. می‌توان با قرض کردن کتاب‌ها از دوستان و... اندکی از هزینه‌ها کاست.
البته در برخی کشور‌های تازه‌وارد به اتحادیه اروپا می‌توانید با صد یورو گواهینامه بگیرید اما بهتر است قبل از این‌کار نگاهی به آمار مرگ و میر سوانح رانندگی در آن کشور‌ها داشته باشید. هدف از این مقاله این نیست که هزینه گرفتن گواهینامه باید در ایران افزایش داده شود بلکه هدف جلب توجه به این نکته است که کیفیت آموزش رانندگی و نحوه دریافت گواهینامه در ایران مورد بازنگری اساسی قرار گیرد. لطفا برروی ادامه مطلب درزیرکلیک نمایید.


برچسب ها: قوانین رانندگی، قوانین رانندگی درگوگل، قوانین رانندگی درتلگرام، قوانین رانندگی درجهان، قوانین آموزش رانندگی، قوانین آموزشگاه رانندگی، قوانین آیین نامه رانندگی،

تاریخ : جمعه 1 تیر 1397 | 02:03 ق.ظ | نویسنده سایت : رامتین کریمی | نظرات
.: لطفا ازکلیه صفحات وصفحه اول بازدیدفرماییدودرصورت لزوم بامامشاوره رایگان داشته باشید هرآنچه درزمینه آموزش رانندگی واطلاعات بروز ومرجع خودرو میخواهید بامامشاوره کنید آکادمی مادوره های زیررابرگزارمی کند:1-دوره مقدماتی رانندگی 2-دوره نیمه حرفه ای رانندگی 3-دوره حرفه ای رانندگی 4-دوره فوق حرفه ای رانندگی 5-دوره رانندگی تدافعی 6-دوره رانندگی تهاجمی .تلفن های گویا:09391459697-09365974832-09195575452-09192435199-09191756615-09120259536باتشکرازبردباری وشکیبایی شما irandriving.ir :.